معرفي آب معدني آب گرّو

معرفي شهرستان تفرش

 در لايه هاي زيرين منطقه تفرش، سفره هايي از آب معدني وجود دارد كه به صورت خودجوش از جاي جاي اين منطقه به سطح زمين جريان پيدا كرده اند. 

اصلي ترين چشمه آب معدني تفرش به «آب گرّاب» يا «آب گرو» معروف است كه در 5 كيلومتري غرب شهر و در محلي به نام «تخته شور» قرار دارد. مجموعه اي از دهها چشمه كوچك ديگر تا شعاع چند صد متر «آب گرو» وجود دارد كه به آنها «آب قلَّك» مي گويند. 

آب گرو 
اين چشمه آب معدني در 5 کيلومتري شهرستان تفرش و بين روستاهاي کبوران و تراران از زمين خارج مي شود. اين ناحيه از رسوبات آبرفتي پوشيده شده است و در برخي نقاط زمينهاي دوره کرتاسه وائوسن تا ميوسن نيز ديده مي شود. آب همراه با گازکربنيک فراوان از زمين خارج مي شود. 
اين آب از دسته آب هاي بيکربناته کلسيک و کلروره سديک بوده و از لحاظ ميکروبي داراي آلودگي است و قبل از مصرف بايد استخراج صحيح انجام شود. 
نوشيدن اين نوع آبها باعث ازدياد ترشحات دستگاه گوارشي شده و به هضم غذا و تخليه معده کمک مي کند. همچنين باعث بهبود متابوليسم پروتيدها شده ، قند خون را پايين مي آورد و باعث دفع اسيد اوريک مي شود. استحمام در اين آبها، اثر تسکيني داشته و باعث انبساط عروق و ازدياد ادرار مي شود. آثار فارماکودینامیک چشمه :
1- افزایش جریان خون پوستی و قرمز شدن پوست .
2- پایین آمدن فشار خون ( به طور موقتی )
3- آهسته شدن نبض
4- تسکین عمومی بدن
5- افزایش ضرایب اکسیداسیون گوگرد
6- افزایش دفع ادرار
7- پایین آمدن قند خون و ادرار ( در بیماران مبتلا به قند )
خواص درمانی چشمه :
1- نوشیدن :
آشامیدن کمی از آب چشمه قبل از غذا ، کمک به هضم غذا و باعث ازدیاد ترشحات گوارشی می گردد ولی پس از غذا ، آشامیدن مقدار بیشتری از این آب ، دارای خاصیت تسکینی است و به تخلیه معده کمک می کند . این آب باعث ازدیاد مواد تشکیل دهنده صفراء شده و همچنین باعث تحریک انقباض های وزیکولر می گردد .
آشامیدن آب چشمه ، باعث بهبود متابولیسم پروتئید ها می شود . قند خون را پایین می آورد و دفع اسید اوریک را زیاد می کند . باید یاد آور شد که آب چشمه از نظر میکروبی دارای آلودگی بوده که قبل از مصرف بایستی تصفیه گردد .
2- استحمام :
استحمام در این آب اثر تسکینی داشته ، همچنین باعث باز و بسته شدن عروق می گردد . هنگام استحمام نبض کند می شود و میزان ادرار بالا می رود :79:
اين آب شبيه آب معدني رويات فرانسه مي باشد. 
[IMG][/IMG]
چاه ديوانه 
چاه آب فشاني در داخل شهر (واقع در پارك حكيم نظامي) وجود دارد كه هر چند وقت بكبار فوران مي كند. عمق اين چاه حدود 200 متر مي باشد و به قصد آب شرب شهر حفر شده بود. در اوايل حفر چاه، فوران آب 50 دقيقه و زمان استراحت 10 دقيقه بود. اما اكنون پس از گذشت 20 سال فاصله زماني فوران آب به يكبار در روز تقليل يافته است. اين آب فشان به «چاه ديوانه» معروف است. اين آب هاي معدني خوردني نيستند و فرمول شيميايي آنها بيكربانته كلسيك و كلروه سديك Ca(Hco3)2NaCl مي باشد و در هنگام جوشش با گاز CO2 همراه هستند. در جهان فقط يك آب معدني ديگر با اين مشخصات وجود دارد، آن هم چشمه رويا (Royat) در فرانسه مي باشد
 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در 3 آذر 1389برچسب:آب گرّو,ساعت 6:0 توسط داود مشهدي|


آخرين مطالب
» حسینعلی خان مصفا تفرشی معروف به نکیسا
» عکسهایی از طبیعت زیبای مرگه
» دره چندلان
» كاروان عاشورا
» روستاي كبوران
» بازرجان
» آسياب هاي تفرش
» قلعه هاي تفرش
» علامه طبرسي
» آب انبار موزه بلور
» اماكن ديدني تفرش
» امامزاده احمد كوهين
» منزل تاريخي ميرفخرايي
» استاد عباس سحاب
» عكسهايي از چهار فصل تفرش
» آب انبار مشهد
» ماه محرم در تفرش
» ابراهيم كاريابي پدر عمران وآباداني تفرش
» امامزاده محمد
» تفرش مهد تعزيه كشور
Design By : Pars Skin